Національний університет «Острозька академія» — наступник першого вищого навчального закладу східнослов’янських народів — Острозької слов’яно-греко-латинської академії. Сьогодні виш визнано одним із найпрестижніших вищих навчальних закладів України.

Університет

Національний університет «Острозька академія» має статус самоврядного (автономного) дослідницького національного вищого навчального закладу. В університеті функціонують наукові центри, лабораторії, спеціалізовані вчені ради із захисту кандидатських дисертацій.

Наука

В Національному університеті «Острозька академія» діє п'ять факультетів та Інститут права ім. І. Малиновського, студенти яких навчаються на 18 престижних спеціальностях.

Факультети
Освіта

Мета НаУОА – надання якісних освітніх послуг, які дозволяють студентам здобути знання та вміння, затребувані на сучасному ринку праці. Усю інформацію, яка стосується освітнього процесу в НаУОА, ви зможете знайти в цьому розділі.

Erasmus+

Erasmus+ це програма Європейської комісії з питань освіти, підготовки кадрів, молоді та спорту на період 2014-2020 р. Програма Erasmus+ пропонує більше можливостей для мобільності студентів, персоналу і співпраці в галузі освіти, підготовки кадрів і сектору молоді, зі спрощеними правилами фінансування і структурою, яка спрямована на впорядкування адміністрування програми.

Корисні посилання:

Національний університет «Острозька академія» здійснює діяльність в рамках програми Erasmus+ з 2015 року. За цей час вдалося створити розгалужену мережу партнерів з усієї Європи, налагодити співпрацю в сфері академічних та професійних обмінів. Учасниками програми стали близько 57 студентів, працівників та викладачів університету.

Рік подання Номер реєстрації Назва Партнер Кількість учасників від НаУОА
2015 2015-1-PL01-KA107-016312 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Сілезький університет в Катовіце 1 студент, 1 викладач
2015 2015-1-PL01-KA107-014835 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Зеленої Гури 1 студент, 1 викладач
2015 2015-1-PL01-KA107-016296 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Католицький університет Яна Павла ІІ 1 студент, 1 викладач
2016 2016-1-PL01-KA107-024520 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Сілезький університет в Катовіце 3 студенти, 1 викладач
2016 2016-1-PL01-KA107-025090 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Зеленої Гури 4 студенти, 2 викладачі
2016 2016-1-PL01-KA107-024634 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Католицький університет Яна Павла ІІ 2 викладачі
2016 2016-1-PL01-KA107-023346 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility ПВШЗ у Гожуві Вєлькопольському 1 викладач
2016 2016-1-CZ01-KA107-023726 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Масарика 1 викладач
2017 2017-1-PL01-KA107-037832 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Сілезький університет в Катовіце 1 студент
2017 2017-1-PL01-KA107-037232 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Зеленої Гури 1 студент, 1 викладач
2017 2017-1-PL01-KA107-036384 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Католицький університет Яна Павла ІІ 1 студент, 1 викладач
2017 2017-1-PL01-KA107-036624 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Казамира Великого у Бидгощі 1 викладач
2017 2017-1-CZ01-KA107-035125 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Масарика 2 студенти
2017 2017-1-PT01-KA107-035414 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Бейра Інтеріор 1 студент, 2 викладачі
2017 2017-1-PL01-KA107-035978 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Академія ім. Якуба з Парадижу у Гожуві Вєлькопольському 1 викладач
2018 2018-1-PL01-KA107-048051 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Вища Школа Підприємництва і Управління у Любліні 1 викладач
2018 2018-1-PL01-KA107-047950 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Академія ім. Якуба з Парадижу у Гожуві Вєлькопольському 1 студент
2018 2018-1-PL01-KA107-048804 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Казимира Великого у Бидгощі 1 викладач
2018 2018-1-PL01-KA107-049294 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Сілезький університет в Катовіце 1 студент
2018 2018-1-PL01-KA107-048732 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Зеленої Гури 1 студент, 1 викладач
2018 2018-1-PL01-KA107-047808 Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Католицький університет Яна Павла ІІ 1 викладач
2018 - Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Масарика 2 студенти, 1 викладач
2018 - Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Бейра Інтеріор 1 студент, 1 викладач
2018 - Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility Університет Західної Тімішоари -
2019 KA107-55C6ED54 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) Вища Школа Підприємництва і Управління у Любліні, WSPA, Poland -
2019 KA107-BA17BD04 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) University of Jaen, Spain 1 студент
2019 KA107-426B1D6D Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) University of Zielona Gora, Poland 1 викладач
2019 KA107-227020B3 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) Akademia of Jakub from Paradyz in Gorzow Wielkopolski, Poland 1 викладач
2019 KA107-72F6C865 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) KVK, Klaipeda, Litduania 3 студенти, 1 викладач
2019 KA107-0416666B Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) US Katowice, Poland 1 студент
2019 KA107-40B0E62C Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) KUL, Poland 1 студент, 1 викладач
2019 KA107-43BD0D05 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) UBI, PORTUGAL 2 студенти, 1 викладач
2019 KA107-2AEEEDC3 Higher education student and staff mobility between Programme and Partner Countries (KA107) West University in Timisoara, Romania -

Право на участь в конкурсному відборі для участі в програмі академічних обмінів Erasmus+ мають усі студенти, які навчаються на відповідному рівні вищої освіти за спеціальністю, зазначеною в конкурсному оголошенні.

Після оголошення конкурсного відбору на участь в програмі Erasmus+ студент має підготувати пакет документів та надіслати їх скан-копії до закінчення дедлайну на електронну пошту відділу міжнародних зв’язків (dir@oa.edu.ua), зазначивши у темі листа назву конкурсу.

Пакет документів на участь в конкурсному відборі складається з:

Усі конкурсні заявки буде розглядати комісія у складі співробітників відділу міжнародних зв’язків, представників студентського самоврядування та відповідного структурного підрозділу НаУОА. Про результати конкурсного відбору усіх учасників буде повідомлено через електронну пошту.

Викладачі та працівники НаУОА отримують лист про початок конкурсу на участь в Erasmus+ Staff Training Mobility та Erasmus+ Teaching Mobility на академічну скриньку. Для участі в конкурсному відборі потрібно підготувати пакет документів та надіслати їх скан-копії до закінчення дедлайну на електронну пошту відділу міжнародних зв’язків (dir@oa.edu.ua), зазначивши у темі листа назву конкурсу.

Пакет документів на участь в конкурсному відборі складається з:

Усі конкурсні заявки буде розглядати комісія у складі співробітників відділу міжнародних зв’язків та відповідного структурного підрозділу НаУОА. Про результати конкурсного відбору усіх учасників буде повідомлено через електронну пошту.

Люблінський католицький університет ім. Яна Павла II

Люблінський католицький університет ім. Яна Павла ІІ був заснований в 1918 році. Він вважається одним з найстаріших університетів в Любліні та Польщі. Він був заснований польською єпархією за ініціативою Ідзі Радзишевського, який був першим ректором Люблінського університету. 

Сайт:  www.kul.pl

Сілезький Університет в Катовіцах

Університет заснований у 1968 році. Будинок ректорату та більшості факультетів знаходиться в Катовіцах, інші одиниці та факультети — в містах Сосновець (Факультет філології, Факультет інформатики та матеріалознавства, Факультет наук про Землю), Факультет образотворчого мистецтва та музики). На сьогодні в Університеті навчається близько 35 000 студентів.

Сайт: www.us.edu.pl

Зеленогурський Університет

Зеленогурський Університет був заснований на основі  парламентського закону 07червня 2001 року. Університет був заснований шляхом злиття технічного  та  педагогічного університету, ставши таким чином найбільшим державним вищим навчальним закладом в Любуському воєводстві. Зеленогурський Університет розташований серед елітних польських університетів.

Сайт: www.erasmus.uz.zgora.pl/

Академія ім. Якуба з Парадижа в Гожуві Велькопольском

Академія ім. Якуба з  Парадижа в Гожуві Велькопольскому  ділиться на чотири факультети: Факультет адміністрації та національної безпеки, Факультет економіки, Факультет гуманітарних наук і Факультет технологій. Академія нараховує близько 3500 студентів та аспірантів і майже 300 осіб викладацького складу. Академія має  широкий спектр  програм  для студентів і аспірантів, у тому числі з польської філології, технічні програми в області комп'ютерних наук, машинобудування, інженерної безпеки та  інші навчальні програми.

Сайт: ajp.edu.pl

Університет Масарика в м.Брно

Університет Масарика розташований в місті Брно, є другим за величиною державним університетом в Чеській Республіці і провідним вищим навчальним закладом в Моравії. Визнаний як один з найбільш важливих педагогічних і науково-дослідницьких інституцій в Чехії. Університет відіграє важливу роль в соціальному і культурному житті Південно-Моравського регіону.

Сайт: www.muni.cz

Університет Казимира Великого в Бидгощі

Університет Казимира Великого  є одним з наймолодших  і водночас одним з найбільш динамічних у своєму розвитку державних університетів Польщі. Як  університет він розпочав свою діяльність у 2005 році, однак  його досвід опирається на понад 40- річну освітянську традицію міста  Бидгощ.

Сайт: www.bwm.ukw.edu.pl

Університет Бейра Інтеріор

Університет Бейра Інтеріор розташований в м.Ковільян, Португалія. На сьогоднішній день в університеті  навчається  7110 студентів на таких факультетах як мистецтво та література, охорона здоров’я, соціальні та гуманітарні науки, інженерія.

Сайт: www.ubi.pt

Клайпедський державний університет прикладних наук

Це третій за величиною університет у Литовській Республіці з чудовою академічною репутацією, забезпечену високою якістю освіти. Навчальні програми цього університету зосереджені на практичному навчанні. В університеті є три факультети: факультет соціальних наук, факультет технологій і факультет наук про здоров’я. КДУПН бере участь у багатьох міжнародних проєктах і велику увагу приділяє роботі із іноземними студентами.

Сайт: www.kvk.lt

Університет Хаєн

Це державний заклад вищої освіти в Іспанії. UJA був заснований в 1993 році. Головна будівля університету розташоване в Хаені на території кампуса міського типу. Це один з 30-ти лідируючих університетів Іспанії. Університет Хаен розділений на дев'ять центрів: три факультети, три коледжі (один афілійований), два технічних коледжі і дослідницький центр. У свою чергу, існує 33 кафедри, за якими розділено викладання в університеті.

Сайт: www.ujaen.es/

Programme or initiative

Year

Reference Number

Title of the project

Erasmus+, Capacity Building in higher education

2019-2022

610133-EPP-1-2019-1-FI-EPPKA2-CBHE-JP

Academic Response to Hybrid Threats

Eastern Partnership Territorial Cooperation Programme

Belarus-Ukraine

2017

064 / P1 / 1.3 - 2017

Enhancing the competitiveness of graduates on labour markets of Ukraine and Belarus through establishment of cross-border regional network of university Сenters of vocational and career guidance

Erasmus+, Jean Monnet

2017-2020

587684-EPP-1-2017-1-UA-EPPJMO-MODULE

European Values and Identity Studies - EuroVIS

Operational Programme Human Capital

2013-2014

POKL.04.01.01-00-100/13

PWP – Professional Education for Labour Market Needs on Department of Modern Languages of KUL

WARN: Academic Response to Hybrid Threats (610133-EPP-1-2019-1-FI-EPPKA2-CBHE-JP)

Project description:

The new hybrid threats challenge the world, and Ukraine in particular, on every level:- new threats result to unknown and dangerous vulnerabilities of the societies- currently societies lack sufficient knowledge and skills to cope with new threats- present academic curricula do not even remotely prepare to complex hybrid threats.- Ukrainian state officials, regional administrations and ministries dealing with reality of hybrid war, are lacking the knowledge and skills to recognize, classify and counter hybrid threats with required efficiency. The analysis of Ukrainian curricula in fields of business and administration, information and communication technologies, social and behavioural science, arts, education, journalism and information showed that current curricula tend to be discipline based and do not address hybrid challenges adequately. The project aims to renew the above listed curricula by introducing unique content that builds awareness of hybrid threats and innovative gamified teaching methods that provide skills and competences to tackle complex threats proactively. The upgraded contents, based on newest EU partner curricula, together with new gamified teaching methods based on AI-inspired adversarial learning, will be used both in MSc degree education and in LLL to train “positive change agents” in diverse professional fields. The change agents will learn to adapt proactively to new complex, hybrid challenges, and to disseminate their knowledge to the society. International community of educators and alumnae (WARN network) will be created to guarantee the sustainable development of the educational content, teaching methods and dissemination after the project.The project will link to diverse stakeholders (ministries, state officials, local authorities, companies) for developing the content and to create real life scenarios as teaching materials for both degree education and LLL intensive courses, and for training them to counter hybrid threats.

Duration: 15 November 2019 – 14 November 2022

Specific and wider objectives:

Project WAN targets the national security and the skill gap in security services created by the emergence of hybrid threats. Security sector alone does not have the skills and resources for countering complex hybrid threats but has to rely on security awareness of the critical fields in the society. Understanding the complex interdependencies and resulting vulnerabilities in key sectors is essential for improving the resilience of the nation and hence, the security and welfare of its citizens.

To fill the security skills gap across various professional domains to increase civic resilience to hybrid threats in Ukraine

To adapt study programs in 7 fields of study and to create LLL course on Countering hybrid threats

To pilot the adapted study programs and LLL courses

To create a trans sectoral environment devoted to countering hybrid threats

Erasmus+ grant amount: 721 065,00 €

Expected project outcomes:

  1. To adapt 11 study programmes in 7 fields of study
  2. To deliver the adapted study programmes and courses
  3. To create a trans sectoral environment devoted to civic resilience to hybrid threats

Consortium:

  • Jyvaskylan Yliopisto
  • Universidade de Coimbra
  • Tartu Ulikool
  • Ministry of Education and Science of Ukraine
  • Higher Educational Establishment Ukrainian Catholic University
  • Dergavnis Universitet Infrastrukturi ta Technologis
  • National University of Ostroh Academy
  • Kharkiv Regional Institute of Public Administration of The National Academy for Public Administration under the President of Ukraine
  • State Higher Educational Institution Donbas State Pedagogical University
  • Ecole D'electricite de Production Et Des Methodes Industrielles
  • The National Academy of Culture Andarts Management
  • Kharkiv National University of Radio Electronics

Website: https://warn-erasmus.eu/

“Increasing the competitiveness of graduates in the labor markets of Ukraine and Belarus through the creation of a cross-border network of university centers for professional and career counselling”

Programme: Eastern Partnership Territorial Cooperation Support Programme

Donors:  Eastern Partnership Territorial Cooperation Support Programme, European Union, Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH

Partners: The National University of Ostroh Academy, Lutsk National Technical University, Francisk Skorina Gomel State University, O.S. Pushkin Brest State University

Project period: December 1, 2017 – January 31, 2019

The target group consists of high school students and applicants, bachelor students and university graduates, specialists for professional and career guidance.

The aim of the project 

The aim of our project is to create infrastructure for professional and technical management of the students and graduates at the Universities-partners, which will ensure development of professional and career self-identification of the graduates, the objective proofs and presentation of their professional competencies for the employers at the labour market of Ukraine and Belarus.

Increase of competitiveness of the graduates at the labour marker of Ukraine and Belarus will help to increase the living conditions of the local communities by decreasing the level of tension on the labour market, improve the system of professional and vocational education for the pupils of secondary schools,increase the efficiency of the empoyers' organizations by hiring the best graduates who possess the instruments for efficient demonstration of their skills.

Results

Within the framework of the program four professional guidance centers will operate, 16 certified professional and career consultants will work, a computer base of high school students and graduates will be created previously taken professional orientation crash course, a web portal of the project will operate, etc.

Workshops and seminars will be organized for target groups of the project; professional counselling centers will be set up. In addition, the preparation and certification of consultants, the professional and career orientation of applicants and graduates will be held, the exchange of experience and best practices, the final conference of the project will take place.

Apart from that, program implementers will continuously inform employers about the graduates' career potential by organizing access to the resume database via the Internet.

More information on the website: https://incgc.oa.edu.ua/

European Values and Identity Studies

Project Title: European Values and Identity Studies (587684-EPP-1-2017-1-UA-EPPJMO-MODULE)

Timing of the Project: 01.09.2017 – 31.08.2020

Project Beneficiary: The National University of Ostroh Academy

Project objective and specific tasks:

  • raise awareness of the target audience in the field of European values and identity Studies, of the EU and the EU-Ukraine relations, based on new teaching technologies and visions;
  • initiate the active public debate on European values and identity policy at local, regional and national levels;
  • involvement of the academic community, civil society, local authorities and the representatives of institutions, interested in the sustainable development of Ukraine, based on European values, that will ensure European standards of living and decent place of Ukraine in the world;
  • coordination of partner cooperation in informing the society on European integration of Ukraine between authorities at the regional level, NGOs and other interested institutions.

 

Target group:

The project has 4 basic target audiences: students of NUOA; scientists and experts, members of interested institutions; government officials, practitioners from Ukraine and UE countries, NGOs members and Internet users.

 

Specific activities:

  • 3 teaching course for Political Studies «East European Studies», Cultural Studies «European Cultural Studies», International Relations «EU Studies» students, who came from different sides of Ukraine;
  • book with project results, web site of this project, MOOC “What do we need to know about Europe and its values?”;
  • 2 peer-reviewed articles, based on research made in this project;
  • 2 international conferences, dedicated to the problem of cultural identity, European values and education, workshop for teachers, roundtable for representatives of public administration, NGO’s activists, students, academic staff, researchers.

Expected outcomes:

  • enriching students interest in the topic of European values and identity studies and promotion of idea of a United Europe;
  • getting an adequate level of information on the education of young people in a spirit of common European values, promoting partnerships with European youth NGOs, supporting Ukraine’s course toward integration into European structures. Increase of interest and mobility of young researchers in the European Union;
  • creating new types of research assignments on MOOC or project web site, that include education and information component, archive materials about research, online platform for the knowledge exchange on the most pressing issues of the EU and European values and identity studies;
  • carrying out of research activities on the themes about European Union, European values, and identity;
  • learning to form leadership skills, ability to make responsible decisions, and gain experience in organizing information campaigns, spreading knowledge about European values and identity studies. To increase overall intellectual level by finding information, development of new printed and electronic sources in this topic, that relevant for graduates in their professional life.

More information on the project web-site: https://eurovis.oa.edu.ua/

”PWP – Professional Education for labour market needs on Departments of Modern Language of KUL”

Number of application for assistance: POKL.04.01.01-00-100/13 

Partners: John Paul II Catholic University of Lublin, The National University of “Ostroh Academy”

The major objective of the transnational project is to implement by June 2015 a support programme for students and the teaching staff of the Institute of Slavic Studies (henceforth as IFS) at KUL as regards competences in professional communication in Ukrainian. Another important objective is to develop a close cooperation between KUL and employers through the adaptation and development of new didactic solutions to the needs of the labour market.

The aim of the project is to help realize the following working objectives of the project:

  1. Raising professional competences of the students of Slavic Studies at KUL, by offering them a specialization programme within a modified curriculum in language studies (neophilology) so that they can better respond to the current demands of the labour market.
  2. Enhancing the research and didactic potential of the research and teaching staff of IFS though the programme of foreign internships.
  3. Exchange of experience between the academia and the employers – during a scientific conference devoted to philological education for professional purposes.

The project achieved the following key results:

1) designing the curriculum for the specialization “Media communications in Polish-Ukrainian journalist profession” and including it within the regular BA-level curriculum of Slavic Studies;

2) through the collaboration with foreign partners and exploitation of theirs experiences in teaching for specific purposes;

3) intensifying of cooperation between the academia and the employers - 30 participants (including 6 speakers) of the two-day scientific seminar “A Philologist on the International Language Market”

The project achieved the following main products:

1) in Task 1 (. Designing the curriculum and implementation of the specialization “Media communications in Polish-Ukrainian journalist profession” for the BA-level studies):

  • 1 specialization curriculum designed and developed;
  • 150 extra teaching hours for the students of Slavic Studies; 
  • 15 sets of didactic and support materials
  • 1 reviewed support publication
  • 3 internships for the students of the specialization

2) in Task 9 (Cooperation of IFS KUL with employers and transnational partners on developing educational curricula):

  • Two-day scientific seminar,
  • 1 report from the scientific seminar
  • 1 agreement of cooperation between KUL and the local employers

3) in Task 7 (Internships for the teaching staff of IFS KUL):

  • 2 staff internships,
  • the proposal for making the IFS educational offer more attractive